Samlaren

Är inne på allt vad samlande innebär just nu. Det går i perioder för mig. Kom på att det var länge sedan jag granskade 2 euros mynten jag fått i min hand, vem vet vilka dyrgripar jag missat. Nå ja, de är väl inte så värst dyra ännu, knappt värda mer än två euro, men i alla fall, de kan ju bli dyra. 
 
"Varje euroland får ge ut ett 2-euros jubileumsmynt om året. Dessa mynt har samma kännetecken och egenskaper på den gemensamma sidan som ett vanligt 2-eurosmynt. Sedan juli 2012 får varje land ge ut två jubileumsmynt varje år. Vad som gör dem annorlunda är deras jubileumsutformning på den nationella sidan. Bara 2-eurosmynten kan användas som jubileumsmynt. De är lagliga betalningsmedel i hela euroområdet. Det innebär att de kan användas, och ska accepteras, precis som alla andra euromynt.

De flesta av dessa mynt firar årsdagen av historiska händelser eller drar uppmärksamheten till historisk viktiga händelser. Det allra första 2-euros jubileumsmyntet gavs ut av Grekland för att fira de olympiska spelen i Aten 2004." 

 

De här jubileumsmynten har jag just nu.

 

 
60-årsdagen av FN:s grundande och 50-årsdagen av Finlands medlemsskap i FN.
 
 
 
90-årsjubiléet av Finlands självständighet.
 
 
 
200-årsjubiléet av finsk autonomi och Borgå lantdag.
 
 
 
Finlands Bank 200 år.
 
 
 
150-årsminnet av konstnären Helene Schjerfbecks födelse.
 
 
 
Tio år med sedlar och mynt i euro. Gavs ut av alla euroländer. Jag har det tyska samt det finska myntet.
 
I och med att euron kom har det också varit intressant att se om man råkat få ett utländskt euro mynt i handen. Samlar på dem också. Har ingen komplett samling ännu, men det tar sig. Att få ett tyskt euromynt i handen är inte så ovanligt, det är dock mindre vanligt att hitta ett mynt från t.ex. San Marino eller Vatikanstaten. Jag har heller aldrig sett ett euro mynt från Slovenien eller Slovakien.
 
Förutom muminmuggar och mynt samlar jag på en hel del andra saker också.
 
Vad samlar du på?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0