Lchf Lasange

Idag testade jag på att laga mat efter ett nytt recept jag hittat på nätet. Vet inte när jag senast lagat så god mat, var helt enkelt supergott.
 
Ingredienser: 
1 kg köttfärs
1 burk krossade tomater
1 msk Sambal Oelek
2 rödlökar
1-2 klyftor färskpressad vitlök
2 dl grädde
2 dl creme fraiche eller gräddfil
100-200gram cream cheese (beror på hur krämig du vill ha den)
2 hela zucchini
3 röda paprikor
örtsalt, peppar, chili
3-4 dl egen riven ost
30-40 gram färsk eller fryst basilika och oregano
smör att steka i 
 
Gör så här 
-Sätt ugnen på 225 grader.
-Finhacka rödlöken och pressa vitlöken, stek i rikligt med smör.
-Bryn färsen och blanda samman.
-Häll över krossade tomater och sambal oelek på färsen, blanda och låt det puttra ihop med grädden och örtsalt/peppar/chili och örterna.
-Tillsätt creme fraich och cream cheese.
-Låt det småputtra på spisen i 10 minuter.

-Hyvla zucchinin på längden med hjälp av en osthyvel.
-Skär paprikan i tunna ringar.
-Smöra en ugnsform.
-Varva med zucchini-skivor, paprika-ringar och färsen, börja med zucchinin.
-När du kommer till sista lagret, avsluta med att strö den rivna osten över hela gratängen.
-Grädda i ugnen i ca 20-25 min, tills osten fått fin färg.
 
 
Ovanstående recept räcker till ca 6 portioner. Jag valde att använda 400g köttfärs och tog lite mindre av de andra ingredienserna, men 400g blev nästan för lite, eller så hade jag för stor form. Nästa gång lagar jag nog mera köttfärs.
 
Mums!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0