Semesterresa 2013 del 2

På onsdagen åkte vi vidare från Rovaniemi norrut. Vårt mål var Holiday Club Ylläs Saaga, men vi kom på att vi ville ta en tripp till Norge så blev lite ändrade planer. Vi körde först till Levi där vi tog gondolen upp till toppen och gick ett varv runt toppen. Var verkligen fin utsikt där uppifrån och perfekt väder.

Nästa stopp blev Muonio där vi inte tänkte hitta någon mat, blev till sist franskisar och hamburgare. Var också in till en antikbutik, men gjorde inga fynd. Sedan fortsatte vi vår färd mot Norges gräns och Kivilompolo där vi körde över gränsen in i Norge. Körde ca 10km över gränsen och sen svängde vi. Skulle ju bara in i Norge så vi ska kunna säga att vi varit till Norge. Blev ju bara några hundra kilometers omväg, men vad gör nu det :).

Klockan blev mycket och vi hann inte till badet i Ylläs, blev istället badhotellet i Ruka (som senare visade sig vara ett bättre val). Själva badhotellet hörde inte till någon kedja, som hotellet i Ylläs som hör till Holiday Club. Visste inte om att det fanns ett badhotell i Ruka före vi körde förbi det. Badet rekommenderas verkligen. Fanns många olika bassänger och bastun. Johnnys favorit var poolen där det var +8 grader...ja i alla fall ville han doppa sig där flera gånger! Jag tyckte nog att bassängen där det var ca. 37-40 grader var betydligt behagligare.

Efter badet var klockan nästan 22 och vi hade ännu inte hittat någonstans att sova. Campingen bredvid hade stängt receptionen så det blev att åka vidare till Kittilä där vi slog upp tältet på en camping full av myggor. Det verkligen kryllade av myggor där. De var precis överallt fastän vi nästan tömt en myggsprayflaska över oss. Vi sov i alla fall gott utan myggor.

Följande morgon väcktes vi av regn. Blev morgonmål på en S-market parkering i brist på annat. Sedan for vi en sväng via Ylläs för att se hur det såg ut där. Badet var stängt för tillfället, hade bara öppet 15-20, men receptionisten visade oss gladeligen hur badet såg ut ändå. Var som sagt tur att vi inte for dit dagen före, fanns bara en bassäng, till och med simhallen i Vasa var större, så ingen höjdare alltså. Efter titten for vi vidare mot Sverige.

Vi körde sedan söderut på svenska sidan efter Torneälv. Stannade i Juoksengi, Polcirkelbyn och tog lite foton.

Efter vägen fanns det ett flertal gårdsloppis, men vi stannade bara vid ett (borde ha kört själv :) ), gjorde dock inga fynd där. Sedan fortsatte vi till Kukkolaforsen där vi också åt en god lunch.

Sedan var vi via Haparanda och shoppade lite, dock inte på Ikea. Följande ställe att slå upp tältet på blev Uleåborg (vet inte hur månte gången vi var där, men ett av våra favoritställen i alla fall). Fick som vanligt lite besök vid tältet :).

På kvällen var vi och simmade till det närliggande badhotellet Eden. Under tiden vi var där började det åska och regna, men slutade sedan som tur var och det höll upp hela natten. Precis då vi skulle stiga upp och packa ihop tältet följande morgon började det regna igen.

På fredagen blev det en del loppisbesök innan vi körde hemåt igen. Var en bra resa! Nu är det bara tre veckor kvar till nästa resa, ser framemot det :).