Semesterresan 2012 del 4

Efter vårt besök i Lübeck var det dags att söka sig ut mot kusten och till båten som skulle ta oss tillbaka till Danmark. Men före vi steg ombord var vi till Bordershop där man kunde köpa smått och gott till billiga priser.

Då vi kommit iland i Rödbyhamn körde vi raka vägen till Köpenhamn. Då vi kom fram till campingen var det 16 grader, viss skillnad mot 30 grader som vi njutit av förut på dagen. Vi hann knappt komma in på campingen innan det började ösregna och åska så den natten sov vi i bilen. Var lite hårt och obekvämt, men det gick!

Följande dag tog vi tåget in till centrala Köpenhamn eftersom vi blivit rekommenderade att inte ta bilen in till centrum då det både är dyrt att parkera och omöjligt att hitta en parkeringsplats.

I Köpenhamn gick vi omkring och såg på alla fina hus och besökte en loppmarknad men gjorde inga fynd (de hade ju inget arabia porslin). Det bästa på hela dagen var dock den guidade båtturen där vi fick se hela staden från vattnet. Det blev inget tivoli besök, det får vi ta nästa gång. En promenad på ströget (shoppinggatan) var också en upplevelse med alla levande statyer och andra artister, tyvärr tog batteriet i kameran slut så kunde inte  ta några bilder där.

Först hade vi tänkt stanna två nätter i Köpenhamn, men bestämde oss för att bara vara en natt så vi inte skulle behöva köra raka vägen från Köpenhamn till Stockholm på en dag. Nästa natt spenderade vi därför 10 km utanför Jönköping.

Var faktiskt in en sväng via campingen vid High Caparrall (dit vi var ifjol), men där var det proppfullt, har aldrig sett en så full camping, blev bara en liiiiten omväg, så då vi kom fram till campingen i Jönköping var klockan över 22 så var nästan bara att slänga upp tältet och gå och sova.

Följande dag körde vi till Stockholm. Innan båten skulle gå hade vi lite tid över så bestämde oss för att fara till Globen och Skyview, vilket var en upplevelse!

Sedan körde vi ombord på båten mot Åbo och så var denna resa slut. Får vänta ett helt år innan det är dags att campa igen, får se vart det bär av då! :)