Älskade gamla stockväggar


Titta så fina stockarna är i solljuset! Syns exakt hur de har blivit tillhuggna för hand. Ska nog aldrig lägga panel på den här sidan av gäststugan, då skulle ju själva charmen med huset försvinna! Tyvärr är det inte stockvägg ända upp till nock. Bara man skulle få i riktiga (gamla) fönster så skulle huset se ännu bättre ut! Men än så länge (flera år till) får det duga med plast framför fönstergluggarna.


Här ser man tydligt skillnaden mellan gamla stockar till vänster och nyare stockar till höger. Väggen till vänster var ju den väggen som jag hade velat lämna fram, men som var i för dåligt skick. Stockväggen till höger ska dock lämnas fram.

Skulle vara intressant att veta hur gamla de äldre stockarna verkligen är. Men vi har inte hittat nåt årtal någonstans. De nyare torde vara från 1915-1920 talet då huset byggdes i. Själva huset vet vi ju inte heller när det byggdes, men vi antar att det var på 1890-talet någongång. Har ju hittat gamla tidningar från slutet på 1800-talet på väggarna.

Då man ser mer noggrannt på de gamla stockarna upptäcker man en massa konstiga hål lite här och där, precis som om de har blivit flyttade från nån annan stuga nångång i tiden. Men sånt här kan man ju bara spekulera i, ingen vet ju. Tänk om man kunde resa tillbaka till tiden då huset byggdes, jag tror nog jag skulle trivas med inredningen iallafall. Möjligen skulle ett par stickasockor och en tröja komma väl till användning. Jag tror också man skulle sakna tv, dator och telefon! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0